Vertrouwen

De Borgschool is een school met een goede pedagogische sfeer
Kinderen zijn verschillend; in talent, vaardigheden en gedrag.
We kiezen daarom voor het adaptieve onderwijs; onderwijs op maat.
We volgen daarbij de uitgangspunten van professor Luc Stevens.

Luc Stevens onderscheidt drie basisbehoeften bij kinderen: relatie, autonomie en competentie.
Door hieraan tegemoet te komen werken we aan welbevinden, motivatie, inzet en plezier
Op de Borgschool werken leraren, leerlingen en ouders samen aan goede relaties op basis van wederzijds vertrouwen, respect en gelijkwaardigheid.

Zelvertrouwen en autonomie

Kinderen op de Borgschool blijven nieuwsgierig en ontwikkelen zich op hun eigen wijze
We hechten veel waarde aan autonomie en willen kinderen eigenaar maken van hun eigen leerproces. Ze leren plannen, keuzes maken, zelfstandig werken, voortgang evalueren en samenwerken. Onze taak is dat we kinderen motiveren en leerstof aanbieden op hun eigen niveau. Voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben, is er de Torenklas. De stem van de leerling is belangrijk op de Borgschool. Door middel van het leerlingbord in de klas, de leerlingenraad en de leerlingarena's denken en praten kinderen mee.

Samenwerking en verbinding

Op de Borgschool komt elk kind tot zijn recht
Talentontwikkeling staat hoog op de agenda van de Borgschool. We willen dat kinderen hun eigen talenten leren kennen, ontplooien en toepassen bij hun leerproces en in hun sociale ontwikkeling. We willen meer groepsdoorbrekend onderwijs bieden en kinderen laten ervaren dat ze veel kunnen. Door observatie, digitale portfolio's en kindgesprekken kent de leerkracht het kind, kent het kind zichzelf en kunnen we samen op zoek naar de beste strategie om de gestelde competenties en doelen te halen. We spreken waardering uit en vieren behaalde resultaten en successen.

Toekomstgerichte vaardigheden

De Borgschool heeft een taak voor de maatschappij van morgen
In de onderbouw maken we gebruik van het digikeuzebord en vanaf groep 4 heeft elk kind een eigen iPad. We maken een bewuste balans tussen digitaal en op schrift werken. Met Basicly zorgen we voor een doorlopende lijn digitale geletterdheid en maken we kinderen wegwijs in de digitale wereld. Vanaf groep 1 krijgen de kinderen Engelse les. Wij halen als school het dorp en de omgeving binnen en gaan op onze beurt het dorp en de omgeving in. De kinderen die de school verlaten, zijn klaar voor de volgende stap.

Groei en ambitie

De school waar elke leerling slim is
Op de Borgschool willen we kinderen optimale leeromstandigheden bieden in een betekenisvolle context. We besteden daarom veel aandacht aan breinvriendelijk leren in een rijke leeromgeving (in én om de school). De Borgschool is een VierKeerWijzer school, waarbij we vakken als wereldoriëntatie, biologie, techniek, muziek, kunst en cultuur in thema's en projecten uitwerken en presenteren. De theorie rond de Meervoudige Intelligentie is daarbij een belangrijk onderdeel; elk kind leert op zijn eigen manier!