VierKeerWijzer

Op een gewone maandagmiddag in groep 5 denkt Jaap: “Yes, we gaan project doen! Waar werken we ook alweer over? Oh ja! Over de prehistorie! Samen met juf hebben we het gisteren over de 5 vragen gehad waar we aan het eind van het project de antwoorden op weten! En we hebben samen een filmpje gekeken over hunebedden en we hebben woorden voor de woordmuur verzameld. Vandaag gaan we verder met het project! Wat zal ik gaan doen? Een kwartet maken? Van klei een hunebed maken? Samen met m’n vriendje aan andere kinderen vragen of ze in de prehistorie zouden willen leven? Of een verhaal schrijven over het leven in de prehistorie? Nee! Ik zie het al! Ik ga van takken een hut voor een jager maken. Ehm…. Maar hoe zag dat er toen eigenlijk uit? Eerst maar eens opzoeken en dan takken halen!”

Op de Borgschool werken we met VierKeerWijzer. Of zoals de kinderen het noemen ‘met het project’. Van groep 1 t/m 8 wordt wereldoriëntatie (zoals biologie, aardrijkskunde, geschiedenis) aangeboden volgens de werkwijze van VierKeerWijzer. Geen tekstboeken of werkboeken, maar projecten (thema’s) waarbij een aantal vragen centraal staat. Er worden lessen gegeven door de leerkracht en de kinderen leren over het project door het kiezen van activiteiten die bij ze passen. De verschillende activiteiten sluiten aan bij de verschillende leerstijlen van meervoudige intelligentie. Als er iets nieuws gemaakt of ontdekt is, wordt dat gepresenteerd aan de groep. Dat kan op allerlei manieren zijn. Voor veel kinderen is werken met het ‘project’ (VierKeerWijzer) een mooie afwisseling op het aanbod van taal en rekenen. Tijdens de activiteiten kunnen de kinderen hun energie en creativiteit kwijt en hun talenten laten zien. Ze leren, op hun eigen manier, veel van de wereld om hen heen! Klik op de knop hieronder voor meer informatie over VierKeerWijzer en de acht intelligenties van Gardner.

VierKeerWijzer