Bij de start van een gewone donderdag in groep 7 denkt Floor: “Ik zal mijn waterfles nog even vullen, dan kan ik tussendoor wat drinken. Waar zal ik vandaag gaan zitten? Op een wiebelkruk, een gewone stoel of aan een hoge tafel? Ik kies voor de hoge tafel. Dan kan ik ook staand werken. Dat vind ik fijn en dan kan ik goed doorwerken. Misschien mogen we ook nog wel van plekje wisselen. Dan ga ik bij de vensterbank zitten en samenwerken met Daan. Of ik luister naar muziek tijdens het werken, dan word ik niet zo afgeleid. Maar misschien zet meester tijdens het schrijven ook wel pianomuziek aan. Dat helpt iedereen om rustig door te werken. Ik hoop dat we nog een beweegdictee gaan doen vandaag. Lekker naar buiten en even bewegen! Of samen een maatjesdictee… Hé! Daar is nog een plekje aan de hoge tafel. Mijn laatje mee; dan heb ik alles bij me om lekker te werken vandaag!”  

Op basis van de theorie van Spencer Kagan uit het boek ‘Breinvriendelijk leren’ hebben we op de Borgschool een aantal speerpunten waarmee de kinderen zo ‘breinvriendelijk’ mogelijk leren. Daarnaast helpen we ze ontdekken welke leerstijl bij hem/haar past en daar bewuste keuzes in te maken. De kinderen leren breinvriendelijk als ze: 

  • voldoende bewegend en energiek leren (energizers/bewegend leren) 
  • voldoende water drinken (water drinken mag altijd en wordt gestimuleerd) 
  • voldoende samen werken en leren (coöperatieve werkvormen) 
  • voldoende werken vanuit rust (ontspanningsoefeningen/muziek)